torsdag 4. februar 2010

Utbytte av "sjanger-skrivedag"

Når det kommer til hvilken effekt selve det å kunne velge sjanger selv fikk for min del, så fikk det en positiv effekt. Det at man selv skulle finne en sjanger man så seg selv god i, gav et ekstra press til å kunne mer om denne sjangeren. Det hadde for eksempel vært pinlig om jeg ikke visste hva min selvbestemte sjanger, som i dette tilfelle var kåseri, gikk ut på. På min side førte det til at jeg nærmere studerte den sjangeren som jeg skulle skrive teksten min på og tilegnet meg mer kunnskap om denne enn jeg kanskje ellers ville gjort.

Jeg syns også det samarbeidsprosjektet fungerte veldig bra og jeg fikk større utbytte av det enn det jeg trodde. Det var flere poeng som jeg trodde var klare i teksten min, men som viste seg å være litt mer uforståelig for en utenforstående, og jeg fikk da sjansen til å endre eller forbedre lignende ting. Jeg husker at vi hadde lignende samarbeidsprosjekter med tekstene våre på ungdomskolen, og av erfaring fra det så trodde jeg ikke at dette vil gi så stort utbytte på noen måte, for på den tiden tror jeg folk var litt reddere for å si hva de mente og dermed ikke var til så stor hjelp hvis det var noe de syns medeleven skulle ha endret på. Men dette merker jeg vi har blitt mye bedre på. Jeg for min del fikk ihvertfall mye konstruktiv kritikk, og det hjalp meg.

Hvis vi skulle hatt dette en annen gang så kanskje vi kunne hatt litt større grupper slik at man får litt flere og forskjellige tilbakemeldinger. Det er ikke sikkert det ville hjulpet, men verdt et forsøk syns jeg da. Men alt i alt, jeg syns samarbeid duger:)

1 kommentar:

  1. Så bra! Jeg tror det var litt ulikt utbytte i klassen, men du så ut til å ha en god dag. Om ikke lenge skal vi ha en tilsvarende dag om nynorsk, så det blir spennende å se om vi får til et ordentlig løft før tentamen for mange av dere. Så lenge du gjør en aktiv innsats selv, som du gjorde i går, er det gode muligheter for det.

    SvarSlett